About

藤谷康晴/YASUHARU FUJIYA

 Born on March 11, 1981. Live in Hokkaido.

 Using a technique called “hyper-drawing”, I produce work with the theme of “the presence of unusual forms.” Hyper-drawing is a style of drawing that features excessive delineation and coloring. 

  I am interested in things that cannot be understood through common sense and things that remain unnamed, and believe that these “uncommon” things are host to new thoughts and values. For example, my Child of Light series consists of work 

I painted imagining unknown creatures. My Hyper Ōkubi-e series shifts away from the conventional portraits of ukiyo-e block printing from the Edo era, utilizing excessive line drawing and colors in direct painting to create altered portraits of Ezo(the non-Yamato ethnic group of Northern Japan, and an old name of Hokkaido). Viewers face the work to face the “presence” of the unusual. It strikes me that basing my production in the Hokkaido region is one of the reasons for these excessively unusual creatures. And these unusual things hold a clear reality for me.

 

Exhibition

 2023 "Sapporo Kaomise Ōkabuki-Portrait of EZOPUNKS-"

          @Granvista gallery sapporo Sapporo

 2023 "SAIBOUGUN no HANRAN" @Cafe Esquisse Sapporo

 2022 "Hyper drawing performance -de[-monster]ation at       

            twilight-"@Chikaho at sapporo station

 2021 "SIN-KAI -Deep sea, New sea, Forest sea and God sea"

           @Cafe Esquisse Sapporo

 2020 A mural production @Tentoten sapporo station

           Sapporo [Hidden by white color at 2022]

           "YORUHIRAKU HEADS" @bar&gallery卍 Sapporo

 2019 "RESIDENT SOULS" @art space 201 Sapporo 

 2018 "GRID HUMAN"@ clouds art coffee  Tokyo 

           "STAND PLAYERS IN DIVERSITY"

           @the world lounge co&co Sapporo

 2017 "DRAWING TRIBE.  MODERN KABUKI FELLOWS"

           @cross hotel Sapporo

           "MAMONOTACHI OF BLOCKCHAIN"@bar&gallery卍  

            Sapporo

 2016 "OUR ART WORKING 2016"@uptown arts center     

            Chicago

 2015 "CONCRETE FICTION" @shiryokan Sapporo

 2012 "GENSHI NO HOUKOU" @art space abando Osaka

 2011 "CITY NECROMANCER" @doujidai gallery Kyoto

 2010 "HYPER SPACE.  FULL CONTACT"@ ad&a gallery 

            Osaka

 2008 "HAKUCYU NO KAMIKAKUSHI" @gallery monma annex 

             Sapporo

 2006 "JYOUON DE KYOURAN" @con. temporary space Sapporo

 

 1981年3月11日生まれ。北海道在住。ハイパードローイングという技法を用いて、「異形の存在」をテーマに、ドローイング作品を制作している。ハイパードローイングとは過剰な線描と色彩で描くことである。常識では言い表せないものや名前を持たぬ存在に興味を抱き、彼らのようなズレた存在にこそ、新しい考え方や価値観が宿っていると考える。例えば、「光の子」シリーズは、未知の生物をイメージして描かれた者たちである。ハイパー大首絵シリーズは、江戸の浮世絵版画フォーマットからズレて、直描きによる過剰な線描と色彩で描き変えられた別様(蝦夷)の大首絵である。鑑賞者は作品達と向き合うことで、異形の者の「存在感」と対峙することになる。北海道という局地でずっと制作してきたことも、このような過剰な異形者達を生み出す要因になっていると考える。

 

発表歴

 2023 「札幌顔見世大歌舞伎ーEZOパンクスの肖像ー」

     @グランビスタギャラリー・サッポロ 札幌

 2023 「細胞群の叛乱」@カフェエスキス

 2022     ハイパードローイングパフォーマンス「怪物たちのたそが       

         れ」@札幌駅前通地下歩行空間

   2021 「SIN-KAI 深海・新海・森海・神海」@カフェエスキス

      札幌

 2020  壁画制作@TenToTen Sapporo Station 札幌

                (2022年消滅)

 2020 「ヨルヒラクヘッズ」@Bar&Gallery卍 札幌

   2019    「レジデントソウルズ」@アートスペース201 札幌

 2018 「グリッドヒューマン」@クラウズアートコーヒー 東京

   2018 「多様性の中のスタンドプレイヤーたち」展 @ワー

      ルドラウンジコーアンドコー 札幌     

 2017 「ドローイング一族・現代の歌舞伎者たち」展 @ク

      ロスホテル札幌

     「ブロックチェーンのまものたち」展 @Bar&Gallery

                  卍 札幌

 2016 「Our Art Working2016」 @アップタウンアーツセン

      タ- シカゴ

 2015 「CONCRETE FICTION」展 @札幌市資料館 札幌

 2012 「原子の咆哮」展 @アートスペース亜蛮人 大阪

 2011 「CTIY NECROMANCER」展 @同時代ギャラリー 

      京都

 2010 「超空間-full contact-」展 @AD&Aギャラリー

      大阪 

 2008 「白昼の神隠し」展 @ギャラリー門馬annex 札幌

 2006 「常温で狂乱」展 @テンポラリースペース 札幌